آن را تصور کنید: لپ تاپ کاملاً جدیدی  را که خریداری کرده اید پس از خواندن آخرین راهنمای خرید ما بیرون می آورید  و برای اولین بار آن را وصل می کنید. اکنون فقط کافی است مراحل راه‌اندازی ویندوز را طی کنید، و شما آماده هستید، درست است؟ نه واقعا. نوت بوک شما واقعاً آماده نیست – یا واقعاً مال شما – تا زمانی که کمی تغییرات را انجام دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد که باید هنگام راه اندازی لپ تاپ جدید خود در نظر بگیرید.

تمام به روز رسانی های ویندوز را اجرا کنید

احتمالاً رایانه شما قرار است یک سری به‌روزرسانی‌های ویندوز 10 را به تنهایی دانلود کند، پس چرا با مجبور کردن آن‌ها به نصب دستی، آن را به پایان نرسانید؟

1.  “به روز رسانی”  را در کادر جستجو تایپ کنید.

2.  روی «بررسی به‌روزرسانی‌ها» کلیک کنید.

ویندوز شروع به جستجو و دانلود به‌روزرسانی‌ها می‌کند، اما لازم نیست قبل از رفتن به کار بعدی منتظر بمانید تا این فرآیند تکمیل شود.

3. اگر ویندوز به‌طور خودکار به‌روزرسانی‌ها را جستجو نمی‌کند، کادر «Check for updates» را انتخاب کنید. 

bloatware را حذف کنید

دوست داشته باشید یا نه، اکثر فروشندگان رایانه شخصی نرم افزار شخص ثالث مزاحم را از قبل روی رایانه شما بارگذاری می کنند. از آزمایش‌های آنتی ویروس 30 روزه گرفته تا بازی‌های معمولی و اعتیادآور دسکتاپ که ممکن است نخواهید بازی کنید (مثلاً Candy Crush)، این bloatware آماده جذب منابع ارزشمند سیستم است. برای حذف آن:

1.  به تنظیمات بروید.  می توانید از منوی استارت به آنجا بروید.

2.  System را انتخاب کنید.

3.  Apps and features  را از منوی سمت چپ انتخاب کنید. اگر این گزینه را نمی‌بینید، داخل کادر جستجو را فشار دهید و Apps را تایپ کنید، سپس «برنامه‌ها و ویژگی‌ها» را انتخاب کنید. (همچنین می‌توانید مراحل 1 و 2 را رد کنید و از کادر جستجو در نوار وظیفه «حذف نصب» را تایپ کنید و «افزودن یا حذف برنامه‌ها» را انتخاب کنید.)

4.  برنامه ای  را که می خواهید حذف کنید انتخاب کنید.

5.  روی Uninstall کلیک کنید.

6.  روی دومین دکمه Uninstall  که ظاهر می شود کلیک کنید.

فایل های خود را کپی یا همگام کنید

اگر کامپیوتر جدید شما مهم ترین داده های شما را نداشته باشد چه فایده ای دارد؟ چندین راه قابل اجرا برای انتقال اسناد، عکس ها، فیلم ها و سایر فایل های کلیدی از یک کامپیوتر قدیمی وجود دارد.

  • OneDrive Sync:  اگر فایل‌های مهم شما در OneDrive ذخیره می‌شوند ، پس از ورود به رایانه جدید با حساب مایکروسافت خود، به‌طور خودکار در رایانه جدید دانلود می‌شوند.
  • Dropbox یا Google Drive :  این سرویس‌ها درست مانند OneDrive کار می‌کنند، اما با ویندوز از قبل بارگذاری نشده‌اند (مگر اینکه سازنده لپ‌تاپ شما آنها را در آنجا قرار داده باشد). اگر از آنها برای ذخیره فایل ها در رایانه قدیمی خود استفاده می کردید، آنها را روی رایانه جدید نصب کنید.
  • فایل ها را به صورت دستی کپی کنید.  همه فایل‌های زیر مجموعه اسناد، موسیقی، ویدیوها و عکس‌های خود را انتخاب کنید، آنها را در یک درایو خارجی کپی کنید (مثلاً درایوهای فلش، دیسک‌های سخت) و سپس آنها را در دستگاه جدید کپی کنید. اگرچه این کمی خسته کننده است، بنابراین توصیه می کنیم در صورت امکان از فضای ذخیره سازی ابری استفاده کنید.

نرم افزار آنتی ویروس را نصب کنید

نرم افزار آنتی ویروس مهم است مهم نیست که چقدر در اینترنت مراقب هستید. اگر تصادفاً یا در غیر این صورت حتی یک لینک اشتباه را بزنید، کل رایانه شما ممکن است قربانی یک بدافزار شود – سناریویی وحشتناک که به طور کلی می توان با برخی از نرم افزارهای آنتی ویروس خوب از آن جلوگیری کرد. هدف نرم افزار آنتی ویروس این است که از این نوع موقعیت ها قبل از وقوع جلوگیری کند و در صورت عدم موفقیت، بلافاصله بعد از آن آن ها را برطرف کند. بسیار مهم است که شما نوعی نرم افزار آنتی ویروس برای محافظت از رایانه شخصی خود در برابر تهدیدات داشته باشید.

اگر به دنبال توصیه ای هستید، همکاران متخصص ما  Bitdefender  را به عنوان یکی از  بهترین نرم افزارهای آنتی ویروس رایگان ارزیابی کردند. راه حل های موجود، به لطف محافظت عالی از بدافزار و تأثیر کم آن بر عملکرد رایانه شخصی شما، به غیر از پشتیبانی مشتری 24/7. با Bitdefender، می توانید از حملات ویروس قبل از وقوع جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید تهدیدات را اسکن کرده و بعد از آن از بین ببرید، اگر چیزی مضر به رایانه شما وارد شود. در اینجا یک راهنمای سریع در مورد نحوه نصب نرم افزار آنتی ویروس رایگان Bitdefender آورده شده است.

1.  روی دکمه سبز بزرگ «دانلود رایگان» در  سایت بیت دیفندر کلیک کنید(در برگه جدید باز می شود).

2.  به پوشه دانلودها بروید و فایل bitdefender_online.exe را که به تازگی دانلود کرده اید پیدا کنید. روی آن کلیک کنید. سپس بیت دیفندر را نصب خواهد کرد.

3. برای جلوگیری از یادآوری های آزاردهنده پاپ آپ یا هرگونه مشکل احتمالی درازمدت با عملکرد Bitdefender، یک حساب Bitdefender ایجاد کنید (پنجره انجام این کار به طور خودکار پس از نصب ظاهر می شود). این کار به سادگی ارائه نام، ایمیل و ایجاد رمز عبور است. از آنجا، Bitdefender به طور مستقل عمل می کند و به شما اجازه می دهد تا فعالیت های اینترنتی خود را در آرامش انجام دهید و همیشه از شما محافظت می کند.

Windows Hello Fingerprint یا Login Face را تنظیم کنید

بسیاری از لپ‌تاپ‌های نسل کنونی دارای حسگر اثر انگشت یا دوربین مادون قرمز برای تشخیص چهره هستند. اگر یکی از این دو را دارید، باید Windows Hello را راه‌اندازی کنید ، قابلیتی که به شما امکان می‌دهد با یک انگشت یا یک نگاه وارد شوید، بنابراین می‌توانید از دردسر استفاده از رمز عبور معمولی جلوگیری کنید . این یکی دیگر از ویژگی های امنیتی عالی برای محافظت از فایل های شما است.

1.  به تنظیمات بروید.

2.  روی Accounts کلیک کنید.

3.  گزینه های Sign-in را انتخاب کنید.

4.  روی دکمه Set up  در زیر Fingerprint یا Face Recognition کلیک کنید.

5.  روی Get Started کلیک کنید.

6.  انگشت خود را  (برای خوانندگان اثر انگشت) بکشید یا  به دوربین  (برای تشخیص چهره) خیره شوید. اگر حسگر اثرانگشت یا دوربین IR ندارید، ویندوز 10 به شما اجازه ادامه کار را نمی دهد.

7.  روی Set up PIN کلیک کنید. ویندوز 10 مستلزم داشتن یک پین به عنوان پشتیبان است، در صورتی که انگشت یا چهره شما ثبت نشود. اگر از قبل پین داشته باشید، از شما خواسته نمی شود که این کار را انجام دهید.

8.  یک پین وارد کنید  و  روی OK کلیک کنید.

مرورگر مورد نظر خود را نصب کنید (یا با Edge بچسبید)

مرورگر اج مایکروسافت سریع، سبک وزن است و قطعا ارزش بررسی دارد. با این حال، اگر به افزونه های کروم و فایرفاکس عادت دارید، فوراً مرورگر مورد علاقه خود را می خواهید. برای تنظیم مرورگر جدید خود به عنوان پیش فرض، این مراحل را دنبال کنید.

1.  نصب کننده مرورگر مورد نظر خود را دانلود و اجرا  کنید. کروم در  https://www.google.com/chrome/browser/desktop/ است

2.  به تنظیمات بروید.  می توانید از منوی استارت به آنجا بروید.

3.  روی System کلیک کنید.

4.  برنامه های پیش فرض را  در قسمت سمت چپ انتخاب کنید.

5.  روی نماد زیر مرورگر وب کلیک کنید.  ممکن است بگوید “انتخاب پیش فرض” یا ممکن است نماد مرورگر پیش فرض فعلی را داشته باشد.

6.  مرورگر خود را  در منوی پاپ آپی که ظاهر می شود انتخاب کنید.

کورتانا را پیکربندی کنید (یا او را خاموش کنید)

دستیار دیجیتال داخلی مایکروسافت تعدادی ویژگی منظم را ارائه می دهد، مانند توانایی تنظیم یادآورها، یافتن فایل ها با جستجوی معنایی، پاسخ به سؤالات با استفاده از پایگاه دانش Bing ، انجام برخی از دستورات صوتی و دادن هشدار به شما برای مواردی مانند آب و هوا و ورزش. امتیازات اگر ایده داشتن یک دستیار دیجیتال برای شما جذاب است، باید کورتانا را فعال کنید و اطلاعاتی درباره خود به او بدهید. اگر دستیار دیجیتال نمی‌خواهید و نمی‌خواهید کورتانا را فعال کنید، همچنان می‌توانید از کادر جستجوی او برای یافتن فایل‌ها و برنامه‌ها استفاده کنید.

برای فعال کردن کورتانا:

1.  روی کادر جستجو کلیک کنید.

2.  روی «Cortana can do much more» کلیک کنید.

3.  روی Sign in کلیک کنید.

اگر به حساب مایکروسافت وارد نشده اید، از شما خواسته می شود که وارد سیستم شوید، اما باید قبلاً با آن حساب وارد ویندوز 10 شده باشید (مگر اینکه از راه خود برای ایجاد یک حساب محلی خارج شده باشید).

4.  نماد نوت بوک را  در نوار منوی سمت چپ که با کلیک روی کادر جستجو ظاهر می شود، انتخاب کنید.

لیستی از نمادها ظاهر می شود.

5.   برای وارد کردن نام و مکان های مورد علاقه خود (مانند محل کار و خانه) درباره من کلیک کنید .

6.  روی Sports کلیک کنید  تا به کورتانا بگویید چه تیم هایی را دنبال می کنید.

7.  روی حساب‌های متصل کلیک کنید  تا کورتانا به داده‌های حساب‌های دیگر دسترسی داشته باشد.

8. برای خاموش کردن کورتانا ، در کادر جستجو کلیک کنید و منوی تنظیمات را در سمت چپ فشار دهید. در زیر تب Talk to Cortana، اجازه دهید کورتانا به “Hey Cortana” پاسخ دهد را به سمت چپ بلغزانید. همچنین می‌توانید «سرعت، جوهر، و تایپ» را در کادر جستجوی اصلی جستجو کنید.

صفحه قفل اتلاف وقت را غیرفعال کنید

اگر برای اولین بار کامپیوتر خود را بوت یا بیدار می کنید، از خیره شدن به یک عکس جذاب لذت ببرید، صفحه قفل ویندوز هیچ هدفی ندارد. هر بار که راه‌اندازی می‌کنید، قبل از اینکه بتوانید نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کنید، باید انگشت خود را روی عکس‌های صفحه قفل بکشید یا کلیک کنید، اما چرا مستقیماً به اعلان ورود نروید؟ در اینجا نحوه غیرفعال کردن صفحه قفل ویندوز 10 آورده شده است.

1.  ویرایشگر رجیستری را  با زدن Windows + R یا تایپ کردن “regedit” در کادر اجرا باز کنید.

2.  اگر توسط User Account Control از شما خواسته شد روی Yes کلیک کنید.

3.   با باز کردن درخت پوشه در پنجره سمت چپ به HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows  بروید.

4.  در قسمت سمت راست کلیک کرده و New > Key را انتخاب کنید . سپس  نام کلید Personalization را تغییر دهید.  اگر یک کلید Personalization از قبل در ویندوز وجود دارد، از این مرحله رد شوید. توجه داشته باشید، نمی‌توانید این مرحله را بدون مجوزهای سرپرست انجام دهید.

5.  کلید Personalization را باز کنید.

6.  در قسمت سمت راست کلیک کنید و New > DWORD (32-bit) value را انتخاب کنید. نام آن را به NoLockScreen تغییر دهید.

7.  NoLockScreen را  با دوبار کلیک کردن روی آن و وارد کردن عدد 1 در کادر محاوره ای روی 1 تنظیم کنید.

8.  ویرایشگر رجیستری را ببندید و کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید.

مقیاس صفحه نمایش خود را تنظیم کنید

امروزه بسیاری از لپ‌تاپ‌ها  دارای نمایشگرهایی با وضوح بالا هستند که واضح و رنگارنگ هستند، اما دارای پیکسل‌های زیادی هستند که ممکن است آیکون‌ها و فونت‌های شما  کمی کوچک به نظر برسند. برعکس، لپ‌تاپ شما ممکن است آیکون‌ها و فونت‌هایی بزرگ‌تر از آنچه شما نیاز دارید داشته باشد، به‌طور بالقوه باعث هدر رفتن املاک و مستغلات صفحه نمایش می‌شود. شما می توانید اندازه اشیاء دسکتاپ را با استفاده از یک ویژگی ویندوز به نام مقیاس نمایشگر کنترل کنید. اگر محتوای روی صفحه برای شما خیلی کوچک است، می‌توانید مقیاس‌گذاری را تا ۱۲۵ یا حتی ۱۵۰ درصد افزایش دهید. با این حال، اگر می‌خواهید تعداد بیشتری را همزمان روی صفحه نمایش قرار دهید، می‌توانید این عدد را تا 100 درصد کاهش دهید. در اینجا چگونه است.

1.  روی دسکتاپ خود کلیک راست کرده و Display Settings را انتخاب کنید.

2.  تنظیمات منو را در زیر «تغییر اندازه متن، برنامه‌ها…» تغییر دهید،  نمی‌توانید کمتر از 100 درصد دریافت کنید. شما بلافاصله متوجه تغییر اندازه برخی از منوها خواهید شد.

3.  رایانه خود را راه اندازی مجدد کنید  یا از سیستم خارج شوید و دوباره وارد شوید.

میانبرهای صفحه کلید را برای هر برنامه تنظیم کنید

با استفاده از میانبرهای صفحه کلید به جای نشانگر ماوس برای باز کردن منوها یا دوبار کلیک کردن روی نماد، می توانید در زمان زیادی صرفه جویی کنید – حداقل چند دقیقه در روز . علاوه بر به خاطر سپردن مهمترین میانبرهای داخلی صفحه کلید ویندوز به همراه میانبرهای خاص برای برنامه های مورد علاقه خود (مثلاً CTRL+ T یک برگه جدید را در مرورگر شما باز می کند)، می توانید کلیدهای داغ را تنظیم کنید که برنامه های مورد علاقه شما را باز می کند. در اینجا چگونه است.

1.   با زدن Windows + R کادر محاوره ای run را باز کنید .

2.  “explorer shell:AppsFolder” را در کادر تایپ کنید  و OK را بزنید.

3.  روی اپلیکیشن مورد نظر کلیک راست کرده  و  Create shortcut را انتخاب کنید.

4.   وقتی از شما خواسته شد روی Yes کلیک کنید . یک نماد جدید روی دسکتاپ شما ظاهر می شود.

5.  روی میانبر جدید کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید.

6.  یک کلید ترکیبی را با استفاده از CTRL + ALT + یک کاراکتر  در کادر کلید میانبر وارد کنید. می توانید از حروف، اعداد یا نمادها استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم از حروفی استفاده کنید که نشان‌دهنده برنامه‌ای است که راه‌اندازی می‌کنید (مثلاً CTRL + ALT + W برای Microsoft Word).

7.  روی OK کلیک کنید.

همچنین می توانید  میانبرهای صفحه کلید سفارشی را برای کارهای مکرر  (مثلاً راه اندازی سایت مورد علاقه خود، پایین کشیدن گزینه «برش» در Photoshop Elements) با استفاده از یک برنامه رایگان به نام AutoHotkey تنظیم کنید.

پسوند فایل و فایل های مخفی را باز کنید

به طور پیش‌فرض، ویندوز 10 با شما مانند یک نوجوان غیرقابل اعتماد رفتار می‌کند، برنامه‌های افزودنی (مثلاً: .docx، .xls، .jpg) را پنهان می‌کند و فایل‌ها و پوشه‌های سیستم را کاملاً نامرئی می‌کند. اما دیدن پسوندهای سه یا چهار حرفی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا به شما اطلاع می‌دهند که دقیقاً به چه نوع فایلی نگاه می‌کنید. برای مثال، دانستن اینکه «تعطیلات خانواده من» یک فایل تصویری است، کافی نیست. قبل از اینکه تصمیم به چاپ یا اشتراک گذاری آن بگیرید، باید بدانید که آیا این یک فایل JPG، GIF یا PNG است. به همین ترتیب، یک myreport.doc می تواند توسط Microsoft Word از سال 2003 و قبل از آن خوانده شود، اما myreport.docx به نرم افزار جدیدتری نیاز دارد.

1.  File Explorer را باز کنید. می توانید با کلیک بر روی نماد پوشه زرد رنگ در نوار وظیفه به آنجا بروید.

2.  روی تب View  در بالای پنجره کلیک کنید.

3.  روی «پسوندهای نام فایل» و «موارد پنهان» تغییر حالت دهید.  پس از بررسی اولین مورد، باید دوباره روی “نمایش” ضربه بزنید.

تم دسکتاپ خود را تغییر دهید

اگر از کاغذدیواری و طرح رنگی که رایانه شما با آن ارائه شده است راضی هستید، به هر نحوی آن را حفظ کنید. با این حال، بیشتر ممکن است بخواهند با تغییر تم‌ها ظاهر و ظاهر ویندوز 10 را شخصی‌سازی کنند. در اینجا نحوه سفارشی سازی تم ویندوز 10 آمده است .

برای شروع، روی دسکتاپ راست کلیک کرده و Personalize را انتخاب کنید. 

منوی  شخصی سازی ظاهر می شود.

تصویر زمینه دسکتاپ

در اینجا نحوه تغییر تصویر زمینه دسکتاپ خود آورده شده است :

1.  Picture، Solid Color یا Slideshow  را از منوی Background انتخاب کنید.

2a. اگر «تصویر» را انتخاب کردید،  عکسی را  از لیست انتخاب کنید یا آن را در هارد دیسک خود جستجو کنید.

2b. اگر “رنگ ثابت”  را انتخاب کردید، یکی از سایه های موجود را انتخاب کنید.

2c. اگر «نمایش اسلاید» را انتخاب کردید،  تصمیم بگیرید که نمایش از کدام پوشه  طراحی شود. این به طور پیش فرض به کتابخانه تصاویر شما است.

حالت تاریک/روشن 

در اینجا نحوه فعال کردن حالت تاریک  و حالت روشن آمده است :

1. منوی تنظیمات را باز کنید .

2. روی Personalization کلیک کنید .

3. تب Colors را از نوار کناری سمت چپ انتخاب کنید.

4. در پایین صفحه، «تاریک» را انتخاب کنید.  اگر می‌خواهید حالت نور را فعال کنید ، گزینه پیش‌فرض را انتخاب کنید یا «نور» را فشار دهید.

رنگ های تاکیدی

برای تغییر رنگ نوار وظیفه، نوار عنوان پنجره و منوی استارت:

1.  روی Colors  در ناوبری سمت چپ کلیک کنید.

2.  رنگی را انتخاب کنید یا «انتخاب خودکار» را روشن کنید.

3.  «نمایش رنگ در شروع، نوار وظیفه…» را روی روشن قرار دهید.

تم ها

به‌جای تغییر رنگ‌ها و کاغذدیواری‌ها به‌طور جداگانه، می‌توانید از یک تم از قبل موجود ویندوز 10 انتخاب کنید .

1.  روی Themes  در قسمت سمت چپ کلیک کنید.

2.  یک موضوع را انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید گزینه‌های اضافی را دانلود کنید، روی «دریافت تم‌های بیشتر آنلاین» کلیک کنید.

اکنون که رایانه شخصی خود را آماده کرده اید، ممکن است بخواهید از پوشه ای در ویندوز 10 با رمز عبور محافظت کنید  تا فایل های حساس خود را ایمن نگه دارید یا یاد بگیرید  که چگونه یک میانبر برای یک وب سایت با Chrome ایجاد کنید . همچنین می توانید برای دسترسی سریع، وب سایت های مورد علاقه خود را به منوی شروع ویندوز 10  پین کنید .

اصول اولیه ویندوز 10

توضیحات فیلدها را انتخاب کنید
  • تصویر
  • رتبه بندی
  • قیمت
  • وزن
  • ابعاد
  • اطلاعات تکمیلی
  • ویژگی ها
  • ویژگی های سفارشی
  • فیلدهای سفارشی
  • SKU
  • موجودی
  • دسترسی
  • شرح
  • محتوا
  • مشاهده جزئیات و خرید
مقایسه کنید
مقایسه کنید ×
بیایید مقایسه کنیم! به خرید ادامه دهید